Showing posts with label Panduan Memulakan Bisnes Air Balang. Show all posts
Showing posts with label Panduan Memulakan Bisnes Air Balang. Show all posts

Cara Mulakan Bisnes Air Balang

Cara Mulakan Bisnes Air Balang - Ok, saya tulis artikel ini khusus untuk sesiapa yang nak cari duit lebih dan minat nak buat bisnes tapi tak tahu nak buat bisnes ape.

Kat malaysia ni ada macam-macam perniagaan makanan. Ada yang perniagaan modal kecil dan ada juga perniagaan modal besar.

cara mula bisnes air balang
Sumber : www.islamituindah.my

Antara perniagaan yang digemari rakyat malaysia adalah bisnes burger, bisnes aiskrim dan bisnes air balang. Kali ini saya nak ceritakan tentang bisnes air atau bisnes air balang.

Pernah tengok tak bisnes air balang ni macam mana. Saya yakin ramai yang dah biasa tengok bisnes air balang dijalankan tapi tak ramai yang tahu cara mulakan bisnes air balang.

Bisnes Air Balang dan Cara Mulakan


Bercakap tentang bisnes, pertama sekali kena tanya diri anda sama ada dah ada ilmu ke belum?

Kalau tak ada cepat-cepat cari ilmu supaya anda tahu dari mana anda harus bermula.

Dalam bisnes air balang, kalau anda nak mulakannya anda mesti tahu perkara-perkara berikut:


  1. Cara mohon tapak niaga
  2. Tips memilih lokasi bazar
  3. Peralatan dan kelengkapan
  4. Pengangkutan
  5. Masa berniaga
  6. Resepi jus
  7. Jenis-jenis jus


7 point di atas adalah asas jika anda nak mula bisnes air balang. Buat satu-persatu ye. Anda boleh berniaga air balang ni kat pasar tani, pasar malam, karnival-karnival dan bazar ramadhan bila tiba bulan puasa.

Tapi...ada beberapa halangan anda sebelum anda mulakan bisnes air balang. Jangan terburu-buru ye.

Kos Bisnes Air atau Bisnes Air Balang



Bisnes air balang adalah bisnes kos rendah dan untung 1000%.

Kalau kena pada caranya, bisnes air ini untungnya BESAR. Kos permulaan serta kos harian untuk menjalankan bisnes air ini juga agak rendah.

Anda boleh memulakan bisnes air balang ini dengan modal permulaan di bawah RM1,000. (Kos membeli kanopi, meja, serta balang air)

Manakala, kos untuk membuat air pula, sekitar RM100 setiap hari, (bergantung kepada jenis air yang anda mahu jual).

Sebagai contoh...

Jika anda mahu menjual air soya, kos untuk membeli 1kg kacang soya dan 2 beg ais, adalah sekitar RM12 sahaja.

Namun setelah di proses menjadi air soya dan dimasukkan ke dalam balang air untuk dijual, anda boleh menjualnya sebanyak 120 cawan.

Jika setiap cawan di jual dengan harga RM1.00... Bermakna anda sudah memperolehi RM120...Peningkatan sebanyak 1,000% dari modal yang dikeluarkan.

Begitu juga dengan air-air yang lain.... kadar keuntungan bisnes air ini...  selalunya adalah 500% ke atas berbanding kos modal yang dikeluarkan.

Ini adalah tips mencari keuntungan yang saya baca dalam panduan air balang. Rujuk ☞ Panduan Bisnes Air Balang

Modal Bisnes Air Balang


Baiklah! Sebelum anda bergegas membeli kanopi dan balang air untuk menjalankan bisnes air ini. Biar saya berterus terang dengan anda!

Walaupun bisnes ini sungguh menguntungkan, namun ianya tetap ada beberapa rintangan dan cabaran!

Anda mungkin berfikir...

Kalau dengan hanya menjual 3 balang air sahaja dah boleh dapat RM7,000... Maka, kalau saya jual 15 balang air, saya mungkin boleh dapat RM35,000!

Sememangnya.. tidak salah untuk kita berimpian besar! Namun, kita perlulah realistik dan sedar akan kemampuan diri terlebih dahulu.

Pertama sekali, dari segi MODAL!

Untuk menjual berbelas-belas balang air, maka anda perlulah membeli berbelas-belas balang air.

Harga satu balang air adalah sekitar RM150, jika mahu beli 15 balang sekaligus, modal yang diperlukan untuk membeli balang sahaja sudah RM2,250.

Belum campur lagi barang-barang lain seperti meja & kanopi (pastinya, anda memerlukan meja dan kanopi yang lebih panjang). Sekurang-kurangnya, modal antara RM3-4 ribu diperlukan.

Lagi satu macam mana dengan pengangkutan?

Cuba anda fikir... Bagaimana pula anda mahu bawa bekas balang-balang air tu ke tapak jualan?

Muat ke semua balang tu dalam kereta "evo" anda? Rajin ke anda mahu berulang-alik dari rumah ke tapak niaga semata-mata mahu mengangkat barang-barang sahaja?

Setiap hari pula tu? Lainlah kalau anda mahu melabur duit membeli van atau lori pula..

Kemudian, selepas anda membuat berbelas-belas balang air itu.. Comfirm ke semua air dalam balang tu boleh habis terjual setiap hari?


Mudah Ke Jual Air Balang


Banyak betul cabarannya. Jual air balang ni sebenarnya mudah ke susah?

Anda mungkin tertanya-tanya mudah ke jual air balang. Persoalan di bawah mungkin bermain di minda anda.


  1. Macam mana nak tarik pelanggan?
  2. Macam mana nak buat air yang sedap?
  3. Macam mana nak jimatkan kos?
  4. Macam mana nak gandakan keuntungan walaupun hanya menjual 3 balang air?
  5. Macam mana nak pilih lokasi yang terbaik?

Panduan Bisnes Air Balang


Jika persoalan-persoalan di atas masih bermain di fikiran anda. Ebook panduan bisnes air balang ada jawapannya. Anda boleh jadikan ebook ini sebagai panduan utama.

Antara isi kandungan penting dalam ebook ini adalah:

  1. Cara mohon tapak niaga
  2. Tips memilih lokasi bazar
  3. Peralatan dan kelengkapan
  4. Pengangkutan
  5. Masa berniaga
  6. Resepi jus
  7. Jenis-jenis jus

Selain itu, turut dibincangkan tentang jenis-jenis jus yang laris, resepi membuat jus dan 3 jenis jus yang wajib anda jual.

Rujuk panduan ini sekarang sebelum laman rasmi ditutup. Klik ☞ Panduan Bisnes Air Balang.

Atau anda boleh menekan pada gambar dibawah untuk mendapatkan versi preview PERCUMA